Зооморфизмът представлява митологичен код, който изгражда собствени текстове във фолклора, епоса и изобразителното изкуство. Свързан е с различни животни, познати от тракийското изкуство.
Тревопасни животни:
ЕЛЕН
Еленът е медиатор между реалния и отвъдния свят поради лиминалната си позиция между дивото и опитоменото. Той е и водач в инициационни и мистериални преходи, обект на лов и борба с хищник и означава промяната в статуса, означава девойката. Понеже е неуловим, за да се принесе в жертва се превъща в доброволно жертвено животно, годишният цикъл на смяна на рогата има соларни конотации, равнозначен е на коня, а фантастичния елен кодира отвъдния свят (принципно всичко фантастично, тоест различно от нормата, се свързва с отвъдното). Обикновено се изобразява с раздвоено копито, кръгли очи и клонести рога. На гобелето от Рогозен е изобразен както елен, така и осмокрако фантастично животно, имащо много общи черти с елен.
Елен от гобелето от Рогозен
вторник, 20 май 2008 г.
Зооморфният код в тракийското изкуство
Предстои да ви запозная и с моята страст да снимам магаренца. Иначе ме е страх от тях. И миришат...ама са такива сладури! Това е снимано в Долен, в двора на къщата, в която спахме с Ников, когато го замъкнах да си снимам къщите. Синът на хазяите много ми се зарадва, че го снимам, но определено му стана доста странно че не искам да отида да го видя отблизо. ;)
В крайна сметка Маразов каза, че е доволен, което и мен ме прави доволна :) Мисля че най-беше доволен от цитирането на Переводчикова, една книга на руски език за скитския животински стил, с която се мъчихме миналия семестър при Шалганова и която се оказа много полезна по темата с изображенията на елени и козли. Изобщо започвам вече да цитирам сложни книги :) Всъщност споменатата книга за мен може да се обобщи само с една безценна таблица на отличителни белези, поместена още в началото, в която е обощено цялото скитско изкуство по отношения на форма на окото и на позата на животното. Е, аз лично само тази таблица знам от книгата и само нея си цитирам. Реших да направя няколко поста с обяснения на животинския код в тракийското изкуство, тъкмо за да си ги припомня и аз, и да ги обобщя накратко.
Това е първият ми опит да нарисувам нещо на фотошоп. При това започна с най-обикновено драскане и изпробване на таблета върху една снимка, от която после нищичко не остана. Сигурна съм, че ако отделя още малко време в крайна сметка ще заприлича на цвете. Все пак успях да открия и доста тюториали за digital painting.
Литература за рогозенското гобеле
Това е литературата, на която се основавам за момента:
Литература:
„Тракийското съкровище от Рогозен” – изд. БАН – София 1988
„Рогозенското съкровище” – Иван Маразов
„Митология на траките” – Иван Маразов – ИК Сектор – София 1994
“Ancient Gold – The Wealth of the Thracians” , New York 1998
„Траките” – Александър Фол, Валерия Фол, 2005
Каталог Регионален исторически музей Враца – Враца 2004
„Находката от Рогозен – традиционни и нови елементи в тракийската торевтика” - статия от сп. “Археология”, книга 3, 1987 - Васил П. Василев
„Трактат по история на религиите” – Мирча Елиаде – изд. Лик, София 2002
„Шаманизмът и архаичните техники на екстаза” – Мирча Елиаде – изд. Лик – София 2000
„Въведение в тракийската археология” – Георги Китов, Даниела Агре – ИК Авалон – София 2002
„Елен со рогови дополнети со животински протоми (семиотичка и компаративна анализа со акцент на тракиските примери)” – Никос Чаусидис – МИФ12 Обредът – Изд. НБУ – София 2007
„Исторически корени на вълшебната приказка” – В. Я. Проп – изд. Прозорец
Гобеле N165 от Рогозенското съкровище
Начало
Чувствам, че имам нужда да събера всичко, което пиша или правя из нета на едно място. Ето защо реших да си направя нов блог, в който, за разлика от стария, да пиша и качвам всичко, което ме занимава в момента и да събера на едно място линкове за нещата, които ме вълнуват. Не знам точно колко често ще бъде обновяван, но определено имам нужда, така че ще се постарая.