Тази изложба, за разлика от предишната, никак не ми хареса. Не намирам кой знае каква логика в нея, особено човек ако се зачете в паното им с обяснения (не смятам да го поствам, защото WhATA вече са качили снимка на въпросното пано). Единствената логика в подреждането, която открихме с Ников, докато разглеждахме, беше, че ретро фотографиите са наредени от ляво, а съвременните неща отдясно. Това обаче се вижда само ако погледнеш отдалеч, иначе забил поглед във фотографиите няма как да откриеш какъвто и да е ред или нещо такова.
Направете сравнение между сградата на горната снимка (на ул. Узунджовска) и двата невероятни примера за съвременна българска архитектура под нея.
Снимка на Народния театър, снимката е от 1907 г., преди пожара от 1923 г., който нанася големи поражения и бомбандировките от 1943 г.
Изложбата е организирана от едно ново сдружение на архитекти - Societas Urbanum, което все още явно няма много ясни цели, при всички случаи не и такива, които да отговарят на гръмкото латинско наименование. Общо взето изложбата е направена по-скоро като реклама на проектантите, участващи в сдружението. И ако и да има сгради, които наистина харесвам, болшинството не само не са "положителни примери от съвременната българска архитектура", но и демонстрират доста съмнително отношение към облика на столицата ни (някои примери на любимия ни арх. Богданов например) и културното й наследство.
Ако трябва да цитирам арх. Панов, според него "Изложбата представлява микс между стара и нова архитектура, която живее общ живот. Експозицията търси хармонията между доброто, направено преди, и доброто днес.". Прекрасна идея, само че не е реализирана по този начин. За да се постигне това смятам, че е по-удачно да се покажат проекти на сгради, които се съобразяват с околното пространство и с културното наследство на столицата. Може в такава изложба биха влязли примери като хотел Арена Сердика с експонирането на археологическите находки в подземния етаж, една прекрасна сграда на ул. "Бачо Киро", която трябва да намина и да снимам, защото снимките ми оттам са от повече от две години (обещавам да ги покажа, когато успея да мина оттам), хотел България, хотел ... всъщност смятам че всеки би могъл да се сети за поне още няколко интересни сгради, били те добри или лоши примери.
Работата е там, че в един момент осъзнах, че всъщност се заглеждам само по старите снимки. Защото, макар и да не бяха някакви уникални и непоказвани досега, все пак това са 50 ретро снимки на столицата ни и на мен някои от тях ми бяха сравнително непознати. Освен това се оказа, че ми е доста трудно да позная някои сгради, за сметка на това пък много интересно :). Също така имам трудности с обясняването къде се намира ул. Търговска и в някой следващ пост може би ще понапиша малко повече за нея, за да не ме гледат странно приятелите ми като я спомена (все пак е била център на социалния живот в новата столица).
Докато разглеждах, срещнах и една колежка архитект, която направо изрази недоволството си, че вместо да се направят снимки от същата гледна точка като старите, за да може да се проследи какво се случва в момента, са показани някакви с нищо несвързани съвременни сгради, избрани по неясен признак (според мен са избрани по принципа - всяко ателие от участващите в сдружението да представи определен брой свои проекти, и в това няма нищо лошо - ако, обаче, изложбата е обявена като изложба-представяне на дейността на проектантите от сдружението през последните 20 години!).
И последно, както се вижда по снимките, отново бях там по тъмно (затова и в скоро време ми се случи да видя толкова много изложби - тези на открито не е нужно да ги посещаваш през деня), което отново ме накара да обърна внимание на осветлението. В интерес на истината снимките излязоха доста по-добре, отколкото се виждаше на места. На някои места имаше прекалено много отражения, на други лампите не светеха, а Ников, който е значително по-висок от мен, дори се оплакваше, че му светят в очите. С две думи, разглеждането по тъмно не беше особено комфортно.
И последно, както се вижда по снимките, отново бях там по тъмно (затова и в скоро време ми се случи да видя толкова много изложби - тези на открито не е нужно да ги посещаваш през деня), което отново ме накара да обърна внимание на осветлението. В интерес на истината снимките излязоха доста по-добре, отколкото се виждаше на места. На някои места имаше прекалено много отражения, на други лампите не светеха, а Ников, който е значително по-висок от мен, дори се оплакваше, че му светят в очите. С две думи, разглеждането по тъмно не беше особено комфортно.
Все пак, след всички тези критики се надявам да не съм ви отказала да посетите изложбата, защото е хубаво все пак да се случват повече неща, свързани с града ни, а и така хрумват идеи как би било по добре :) В крайна сметка, голяма част от старите снимки трудно могат да се видят в такъв голям формат, а преживяването да гадаеш кое къде е, е много приятно. Е, можеше някой да се сети да направи по една малка карта с червена точка на всяка снимка, но пък защо да улесняваме трудолюбивия български гражданин, да не би да е някой американец, който не може да мисли...
Няколко линка по въпроса:
А ето и мнението на Стара София по въпроса, а тук "София за нас" пише и за тази и за изложбата на Алфа Банк, за която писах вчера.
Снимки от откриването на изложбата - в Бул Фото.
За по-качествени снимки от изложбата - в галерията във vesti.bg.
Интервю с арх. Панов по повод дружението в строителство.инфо.
Още една изложба на моста на влюбените: